Noirmoutierista suuntasin siis viikon vimmatun polkupyörällä vinttaamisen jälkeen aamulla kello kuusi bussilla kohti Nantesia (ja kylttejen mukaan myös kohti Pornicia, hehheh). Itse olin tyystin puolikuollut siihen aikaan aamusta herättyäni, mutta niin oli asemalle autolla heittämään herännyt host-isäkin. Asema kuitenkin muutaman koukkauserehdyksen jälkeen löytyi ihan karttaan merkityltä paikaltaan noin 2,5 km päästä kotoa. Tyystin sellainen matka jonka itse olisin pistänyt au pairin kävelemään ja nukkunut itse autuaasti viimeisen lomapäivän aamutunnit siihen asti että omat lapset herää.
Oli tosi outoa lähteä 85:stä mustavalkoisten lehmien niittyjen ja laakeiden peltoaakeiden ja mäntyjen ja heinäpaalujen välitse suhaillen kohti Indochinen konserttia, melkein oli kotikotimaisemat! Niistä nyt ei minkäänlaista todistetta ehkä ole olemassa, ohos puhuin ohi suuni, on sittenkin, koska nappasin kys. maisemista kuvan jo viikolla fillaroidessa, ja ne kuvat luojan kiitos siirsin kortilta koneelle ennen Pariisiin suuntaamista. Suurena kuvataiteen ystävänä harkitsin jo maalaavani näkemäni, mutta sitten ymmärsin ilman aloittamistakin että siitä ei tulisi yhtikäs mitään. Suomessa asuvana sitä nyt kuitenkin ehkä tietää miltä näyttää maaseutu. Se näyttää samalta täälläkin kunhan tarpeeksi pohjoiseen joutuu.
Nantes ei jotenkin inspiroinut kaupunkina yhtään ulkonäöllisesti, vaikutti hirivittävältä paikalta. Siellä bussi (SNCF:n.......) oli 5 minuuttia ilmoitettua myöhemmin, joten sain kiitää aika hilivilkkaa raitiovaunulle, joka onneksi saapuikin yhden minuutin odotusajan jälkeen. Vaihtoyhteyttäkään ei tarvinnut odottaa kolmea minuuttia kauempaa. Hiki otsassa lähetin jo 15 min ennen ilmoitettua lähtöaikaa pahoitteluviestin että OLEN SITTEN KAKSI MINUUTTIA MYÖHÄSSÄ, PAHOITTELUNI kimppakyytikuskilleni, joka oli ilmoituksessaan maininnut että lähtö sitten pilkulleen ilmoitetulla kellonlyömällä, jota ei tapaamispaikalla näkynyt missään, jolloin yritin häntä puhelimitse tavoittaa, johon hän ei vastannut, ja meinasi jo pieni hätä hiipiä sieluun, mutta viittä minuuttia myöhemmin hän kurvasikin jo paikalle punaisella autollaan ja sitten suuntasimmekin kohti Versaillesia. Ehkä olen suomalaiseen tarkka-aikaisuuteen tottuneena jotenkin neuroottinen näiden suhteen, vaikka järjellä kun miettii niin ei kai kukaan joka covoituragea harrastaa ole ihan NIIIIIN minuutilleen tarkka sentään. Kolmen ja puolen tunnin matka, kaksi pissataukoa, liioittelua mielestäni. Itse nukuin autuaasti eteenpäin rullautuneena koko matkan, paitsi herätessäni syömään tarjottuja suklaakeksejä.
Versaillesissa koin poltetta nähdä Versaillesin linnaa vilaukselta ennen Pariisiin suuntaamista, ja päädyinkin sitten pyörimään hieman eksyneenä ympäri keskustaa... Voin kertoa että jos rive droitin asemalta lähtee tyystin päinvastaiseen suuntaan kuin mihin pitäisi, näkee todella kauniita vanhoja ökykartanoita, sekä kadunnimiä jotka ovat niin pitkiä ettei tulisi ikipäivänä mieleenkään lähettää sinne kirjeitä saati kortteja, paitsi ehkä jos asuja tarjoaisi liimattavia osoitetarroja.
Linnan näin vilaukselta ja se riitti, bussilla Pariisiin koska sisu loppui Oman Asemani (Chantiers) etsimisen suhteen, ja metrolla hostellille, joka oli kyllä sukkelin hostelli jossa olen kuunaan yöpynyt. Viiden hengen dortoirin sijasta nukuinkin kolmen hengen huoneessa, mikä ei minua haitannut. Tyynyliinoissa oli kukkia ja seinät olivat violetti-punaiset ja vessan ovi oranssi. Avain oli yhteinen kaikille huoneen asukkaille, mikä tarkoitti sitä että öisin huoneelle palatessa sai koputella muita hereille avaamaan ovea ::))) ominaisuuksia joille taatusti olisi olemassa järkiperäinen selitys mutta itse en keksinyt mikä moinen voisi olla. Pyyhkeitäkään ei ollut vuokrattavissa, mutta t-paita ajoi samaa virkaa muutaman päivän. Aamupalakahviautomaatissa tea white tarkoitti teetä maidolla ja sokerilla, käännöskukkasia varten ei tarvitse matkata japaniin.
Lauantai-iltapäivänä suuntasin kohti Republiquen aukiota, jossa Pride kansa oli lopettamaisillaan paraatiaan juhlalavan ääreen mittavan kokoisen patsaan selän taakse. Näkyi taas varsin monennäköistä hiihtäjää kummallisissa puvuissa, mutta myöskin ihan Normaaleja Ihmisiä vähäpukeisina tanssien ja ilmeisen paljon alkoholia nauttineina. Sade oli vähällä hillitä menoa, mutta meininki oli silti ihan hyvä. Lähikaduilla kulki avoimesti käsi kädessä kulkevia homopareja, mikä herätti ensin "ai voiks noinkin tehdä" -reaktion, kuitenkin positiivisessa mielessä ja HYVÄKSYVÄSTI SUVAITEN ja sitten henkisen vastareaktion että hetkonen, miksi noin muka EI voisi tehdä ja miksi tämä herättää näin positiivisia kannustustunteita itsessäin vaikka Normaali Asia. Jotenkin niitä ei vain tahdo yleensä näkyä, etenkin kun vertaa viime vuoteen kun mielenosoituksia ja kiss-inejä oli harva se viikko.
Hostellilla hankkiuduin valmiiksi keikkaa varten ravitsemalla ja vaatettamalla ruumistani, ikäänkuin myöhässä, olin suunnitellut että hengailisin stadionilla heti kun mahdollista ja seuraisin miten tila maagisesti täyttyy innokkaista ihmisistä, mutta lopulta kiidin RER-junalta hilivilkkaa kohti stadionia lämppärin jo musisoidessa. Numeroitu istumapaikkalippu suo monenlaisia mahdollisuuksia myöhään saapuville. Jonotin myös vessaan, koska sateesta johtuen oli vuosisadan kusihätä jo vajaan tunnin jälkeen, sääliksi kävi jokaista sielun kolkkaa myöden heitä jotka olivat varanneet lippunsa permannolta ja eittämättä olleet sateessa lavan edessä kuudesta asti kupla otsassa.
Mulla oli yksi salin sikäli itselleni parhaita paikkoja (vaikka varasin reilua viikkoa ennen keikkaa) että näin skriinit täydellisesti, permannon takaosan valopylväät täydellisesti, katsomon ihmismäärän täydellisesti koska olin niin korkealla että alussa ihan huimasi (!!) ja silti mulla oli täydellinen näköyhteys koska kolmella seuraavalla rivillä ei istunut reunapaikalla ketään (koska oviaukko olisi estänyt näköyhteyden lavalle, uskoisin, tai sitten ihmiset oli vaan sateen vuoksi jättäneet saapumatta), ja reunapaikasta johtuen mulla oli paaaaljoon tilaa levittää kamani mukavasti ympärilleni ja koska istuin niin saatoin ottaa märät kengät pois jalasta ilman pelkoa varvasmurtumista <3 selvää on että ilman kiikareita ei olisi bändin jäseniä nähnyt, mutta onneksi skriinit olivat kattavat ja tunnelma hyvä niin että pogosin ISTUALTENI vähintään yhtä villisti kuin normaalistikin. Antaa moshauksellekin(.........) vallan uusia sävyjä kun ei tarvitse sillä tavalla pelätä horjahtavansa viereisten ihmisten päälle, korkeintaan sitä että vetää kuperkeikkaa seuraavaan penkkiriviin.
Olin prikulleen tässä. Indochinen crew on lisännyt fb-kansioihinsa kuvia valmistelupäiviltä (25.-26.), ja kaksi kuvaa muutamasta kymmenestä on otettu MINUN PAIKALTANI. Koen siis että ehkä juuri minun(kin) paikkaani on valmisteluvaiheessa erityisellä huolella ajateltu.
Olihan lava sikäli kohtalaisen kaukana....
Mutta valoshow oli mieletön ja luullakseni helpommin tarkasteltavissa nimenomaan kaukaa katsottuna.
Hikisuihku, hehheh
Marilynin ajaksi kentän takaosasta nousi risti, ja kaikki nuo vaaleat valot, pl. kiilat, on uskoakseni ihmisten Äly Puhelimia, joita Nicola siis pyysi heiluttelemaan, ellen ole pahasti käsittänyt väärin. Toimi.
Wuppertalin tanssija oli oikeasti paikalla!!!!!!!!!!!! En ensin edes ymmärtänyt mutta sitten ymmärsin ja huhuhuuhuuh, se tanssi oikeastikin niin nykivästi kuin videolla, jonka luulin ilman muuta olleen käsitellyn laulua vastaavaksi sen sijaan että tanssi olisi harjoiteltu kappaletta vastaavaksi. Ei se ehkä sentään ihan niin kauhuelokuvamaiseksi yltänyt, en olisi itsekään kummia taivutellut saati yläkehoani mittavasti pyöritellyt sateenliukastamalla estradilla, etenkään jos olisin Oopperaan vasta palkattu tanssijatähti.
Keikka oli omalta osaltani hillitön, Nicola oli joissain lauluissa tyystin pihalla ja lauloi joitain säkeitä ihan päin helvettiä, melkein kävi sääliksi koska voi niksu, mutta hyvin hän aina itsensä keräsi, mihin nyt tietysti lähemmäs 35 vuoden esiintymiskokemuksella pitäisi voida luottaakin. Tietysti on mahdollista että hän on sanoittajan oikeuksin muuttanut sanoja jälkeenpäin mieleisemmikseen, kuten esimerkiksi Black city paradessa on tehty; peur de moi levyllä, mutta poikkeuksetta peur de soi livenä. Lisäksi oli paljon sellaisia lauluja vaihdettu settilistalle mitä ei ole soitettu ikuisuuksiin, siis luokkaa 10 vuoteen, livenä. Vähän naureskelin HYVÄKSYVÄSTI le grand secretin pelkkä nico -versiolle, mutta ihan söpö se tietysti oli ilman avecciakin, erityisesti kun laulukohdat oli selkeästi eritelty eri sävelkorkeuksin. Luojalle kiitos kamerallisista ihmisistä, toivottavasti kaikki eivät ole kadottaneet kuvausvehkeitään ennen videopalveluihin lataamista.
Oli myös perinjuurin hassua miten jotkut kappaleet tulkitsi paluuperspektiivistä ihan eri tavalla kuin tähän asti. Se nyt on luonnollista että jokainen voi horoskooppien tavoin tulkita melko ympäripyöreät veisut juuri omaa itseään puhutteleviksi, mutta että sitä voi päästä omasta tulkinnastaan eroon ja muokata sitä taas erinnnlaiseen elämäntilanteeseen sopivaksi, se se vasta on jotain. Jotain oli myös se kun 60 000 ihmistä buuasi Ranskan omalle Päivi Räsäselle College Boyn alussa, ja se kun 60 000 ihmistä, joista merkittävä 70% osuus varmastikin angstiteinejä, yhteislauloi Marilynin kertsiä.
Itse olin astetta korkeammalla hyllyllä, luojan kiitos, ja tahdon ajatella pysyneeni nuotissakin himpun verran paremmin. Mutta huhuhuhhu noita valoja.
Valo-show oli upea, pyrojakin oli, ja koko stadionin "katon" kiertävä kipinähali. Itse olisin odottanut enemmänkin värikkyyttä, kun stadion nyt kuitenkin oli tasan sen mallinen mitä black city tourin rinkulat olivat, tai sitten juurikin sinistä mikä oli staden väri, mutta se oli varattu tasan bändin pyörylälavalla saapumiseen aivan konsertin alussa. Yllätyin myös siitä ettei väritikkuja oltu värikoodattu BCT-hengessä, ja ettei niitä rikottu jo le fond de l'air est rougen aikana. Hyvät olivat tietysti näinkin, mutta jotenkin vaan heräsi epäilys että nyt on unohdettu antaa merkki :*--).
Keikan lopulla ihmiset säntäilivät hulluina nicon perässä siinä määrin mitä permannon tyhjä tila antoi myöden, ja antoihan se, jotenkin oli olo että koko stadion on puolityhjä. Sade oli varmasti kannustanut osaa jäämään kotiinsa, ja muutenkin lippuja olisi voinut ostaa vielä ovelta toisin kuin perjantain stadionkeikkaan joka oli loppuunmyyty kuukausia ennen h-hetkeä.
Keikan jälkeen ihmiset kiersivät stadionia ihan paskoista kylteistä johtuen ympäri ja toiseen suuntaan ja taas takaisin kuin Mekassa konsanaan mustaa kiveä, ja se tietysti henkeen sopikin, kuulin itse kulkureittiä etsiessäni ympäriltäni ainakin ruotsia, ja eittämättä paikalla oli jengiä myös eteläisestä amerikasta. Paikalla oli fanien kulkua valvomassa ratsupoliiseja, joiden hevosia sai silittää?!!?!?!?!? aistin katastrofin ainekset, mutta edes sydämentykytystä aiheuttanut alikulku ei koitunut kenenkään kohtaloksi, ja rer-junavuorojakin oli tunnuttu lisätyn stadionilta poistujien vuoksi.
Hostellille palatessa juna kulki Les hallesin kautta, joku oli näppäränä poikana irrottanut yhden pylvään ensimmäisen L:n ja lopusta e:n ja s:n. ES HALL. Iltapalaksi siankurkku-villisika-pateeta.
Sunnuntaina oli valtava museopäivä, koska maanantaisin käytännössä kaikki museot ovat suljetut. Musee d'Orsayn van Gogh; le suicidé de la société -näyttely on houkuttanut siitä asti kun siitä kuulin, mutta pidin sitä vain ~kaukaisena unelmana~, kunnes sitten lopulta päätinkin täräyttää Pariisiin viikkoa ennen näyttelyn loppumista. Jonotin ulkona sateessa nelisenkymmentä minuuttia, loppuvaiheessa sade heltisi niin että kärsi lukea Mireille Havetin päiväkirjaa, ja sitten vielä sisällä museossa piti jonottaa itse näyttelyyn sisälle noin puoli tuntia. Hullua hulluutta. Koska olen nuori ja sydämeltäni sivistynyt, pääsin näyttelyyn ilmatteeksi kuten kaikki alle 26-vuotiaat eurooppalaiset joilla on esittää henkilöllisyystodistus.
Taulut olivat upeita. UPEITA. Ne kiilsivät tavalla jota mikään näyttö ei tule koskaan välittämään, ja niiden maalipinnat muistuttivat enemmän veistoksia kuin maalauksia. Oli jännä huomata miten ihan eri taulut sykähdyttivät ihmisiä eniten. Itse olin äärimmäisen vaikuttunut siltamaisemasta, joka on yleensä joko Saksassa jossain museossa tai sitten jonkun kusipään yksityisomistuksessa, samoin oli laita sypressimaalauksen kanssa, jota tuijotin pitkät ajat ja tiistaina vielä uudestaan vartin putkeen. Sekin on jossain niin kaukana että sitä tuskin tulee enää koskaan näkemään, ja sen pinta oli röpöläinen ja se virtasi ja kaikki oli pyörteistä ja elävää ja heräsi ymmärrys siitä että maailman on täytynyt näyttää varsin erilaiselta van Goghin silmin.
Loppupäivän vain palloilin ympäriinsä, mm. gouteroin sacre coeurilla, näin kun mosaiikkilattiaa naputeltiin paikkaansa!!!!!!!!!! ja en tiedä mitä. Nautiskelin Pariisin ilmapiiristä ja väistelin kusisia kohtia kadusta ja pidin huivia naamalla kun koko metroasemalla haisi jäätävällä tavalla ihmisen paska. Ihmettelin myös verrattain tyhjiä katuja, saattoi olla hetkiä kun kadulla ei näkynyt samaan aikaan ihan yhtikäs ketään, eikä nyt ole kyseessä mitkään pikkukadut vaan esimerkiksi valtakatu joka on Solferinon vieressä oli tällainen paikka.
Sunnuntai-iltana hellin sieluani postikortteja kirjoitellen ja oivallista teetä siemaillen Café des Chats'ssa, jonka tarjoilijat olivat kaikki hipsuja ja verrattain seksuaalivähemmistön edustajilta näyttäviä henkilöitä, mutta jonka tärkein pointti siis kuitenkin oli että siellä oli KISSOJA!!! Ohikulkijat pysähtyivät tuon tuostakin ottamaan kuvia ikkunan ääressä röhnöttävistä kisuista. Eteisessä oli desinfiointigeeliä käsille, ja lattiaan asti ulottuvan saluunatyyppisen oven kautta oli kulku kahvilan katutasoon, ja nurkassa oli portaat alas.
Katutasossa oli viisi pöytää, alakerrassa oli luolamaiset lämpimän väriset seinät ja PIANO ja kaikki tuolit ovat nahkaisia ja miellyttävän löhöisiä vaikkei käsinojia ollutkaan. Paikalla olisi voinut ravita mahaansa jos jonkinlaisilla tapas-tyyppisillä ratkaisuilla, itse tyydyin budjettini ja nälkätilanteeni puitteissa juomaan teetä, joka tarjoiltiin valkoisessa kolmen-neljän pienen teemukillisen pannussa vetenä, ja haudutuksen sai sitten kukin suorittaa itse mukissansa. Mukikin oli vallattoman kaunis, voi että, kukkakuvioin koristeltu ja sellainen isoäitityyppinen. Teeastia. Lisäksi siellä soi rauhallinen musiikki ja paikka oikein huojui zeniä koska kissoista lähti sellainen laiskuuden ja unen haiskahdus. Itse menin istumaan pöytään jonka ääressä nukkui valkoinen kissa, ja ihmiset vaihtelivat paikkoja paremmiksikatsomilleen sitä mukaa kun paikkoja vapautui tai kun kissat liikuskelivat.
Käveleskelin myös Pariisin kaduilla, mm. Hotel de Villen edustalla, jonka pääovea reunusti yhä kymmenien metrien mittaiset sateenkaariliput lauantain tiimoilta. Istuskelin myös Centre Pompidoun edustalla, jossa oli paljon ihmisiä soittelemassa kitaraa ja juomassa viiniä. Itse olin puhelimessa. Vieressäni pikniköi viemärihiiri, joka välillä ponkaisi ritilän kautta hakemaan muilta jääneitä leivänpalasia ja palasi sitten taas viuhaa vauhtia viemäriinsä jos liikahdin. :33 viehkoa.
Kaikki kissakuvat Café des chatsin omilta sivuilta , indochinen kuvat heidän internetsivuiltaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti