lauantai 14. joulukuuta 2013

Marseille, päivä 1


Kävin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Marseillessa, sikäli hyvään saumaan osui matkani että perjantaiaamuna lähtiessä ulkona satoi hiljaksiin lunta sen 20 min mitä bussia pysäkillä odottelin.... 

Matka meni yllättävän nopeasti TGV:llä joka oli lähtiessä vain 10min myöhässä ja saapuessa ei laisinkaan. Synttärikuukauteni ansiosta olisin saanut ilmaiset kahvit ja pullat ravintolavaunusta koska liityin keväällä VR:n Veturia vastaavaan asiakasohjelmaan, mutta käytin matkan nukkumalla mukavasti Aix-en-Provenceen asti, josta olikin enää 10 minuuttia Marseilleen. TGV:t pysähtyvät hyvin harvakseltaan, mutta jo alkumatkasta kuului kuulutus että kaikki he jotka nousivat nyt väärään junaan, voitte vaihtaa siihen ja siihen junaan Aix-en-Provencessa sitten kun kahden tunnin kuluttua olemme siellä.... Joskus aina ihmetyttää ihmiset, kuitenkin ovissa oli suunnattoman paperilaput että tämä juna menee MARSEILLEEN.



Marseillen vaakuna on jostain syystä siniristilippu. Pistän aamu-unien piikkiin mutta lähes hercistyin nähdessäni noita ensimmäisen kerran juna-asemalla. Palmupuut, meri-ilma, sinitaivas ja lämpö eivät ainakaan haitanneet saapumisfiiliksiä. 


                           
Metroasemani portaat, kokoaikainen Kellopeliappelsiini-fiilis. Riemastuttavaa miten metroasemiin jaksetaan panostaa, toisin kuin eräässäkin Lyonissa jossa kaikki asemat on pelkkää betoninharmaata.

Mainittakoon vielä että about aina kun Ranskassa menee johonkin suurempaan kaupunkiin useammaksi päiväksi lomalle, on luultavasti hyödykästä ottaa mukaan henkkarit ja passi- tai "passi"kuvia. Ensimmäinen elektroninen matkakortti on yleensä ilmainen, ja viikko maksoi tyystin saman verran kuin mitä 72 tunnin pätkä olisi maksanut, itsehän olin paikalla 75 tuntia eli olisin joutunut ostamaan yhden kulttuurikaupunkipahvilipun. Elektroninen myös pysyy lompakossa nätisti rullaantumatta, väliaikaisten kanssa syntyy aina välillä tilanteita joissa pahvin taittunut kulma estää käytön. Luomiseen meni 5 min juna-aseman metroasemalla olevalla julkisliikenteen toimistolla, piti kertoa osoitetiedot, näyttää niitä kuvia skannausta ja kortilleprinttausta varten, ja näyttää henkkarit. Pariisin Navigoon puolitoista vuotta sitten leikattiin ja teipattiin kuva jos ei ostanut vuoden pätkää, mutta tahdon uskoa että tekniikka on sielläkin uudistunut...



Vieux Portin asemanseinät olivat täynnänsä rantakiviä.



Vieux Port


Eläviä kaloja ja mustekaloja kalastajien torilaareissa




Tein pyhiinvaellusmatkan.... Korjaustöiden vuoksi ylin huippu oli tosin suljettu, mutta kohtalaisen hyvät näköalat korkealta jok.tap oli! Varsin rauhallinen eväänsyöntipaikka.



Jouluseimihahmoja. Yksi kokonainen joulutori oli pyhitetty näitä myyville kojuille.



Marseillen edustalta löytyy Monte Criston kreivin vankilasaari If, jota en tosin tiennyt ennen kuin tripadvisorista tämän hoksasin... Luin kirjan muistaakseni 9-vuotiaana ollessani kuumeen kourissa ja katsottuani televisiosta kirjaan perustuvan sarjan. Venematka maksoi vitosen suuntaansa, "sisäänpääsy" saarelle olisi maksanut vitosen myöskin, mutta koska olen eurooppalainen nuori niin linnaanpääsy oli ilmaista, kuten Merkittäviin Kohteisiin pääsy yleensäkin Ranskassa. Eli se passi tai ajokortti mukaan.

Samaan veneeseen osui myös Indochine-takkisia ihmisiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En ole ihan varma olenko nähnyt takkeja a) indoshopissa, jolloin tyypit saattaisivat olla vain erityisen vihkiytyneitä faneja vai todennäköisemmin b) julistemyyjien ts. crewin jäsenten päällä BCT1:n aikana. Päätin että rohkaistuin puhumaan kun pääsemme saarelle, koska selväähän on että hekin ovat menossa Monte Kriston saarelle??++ Mutta he jäivätkin veneeseen joka jatkoi matkaansa kauempana sijaitsevalle saarelle jossa ei käsitykseni mukaan ole ~mitään.




Meikä Marseillen edustalla eheh.

Huhuh, sisäänkäynti Monte Kriston kreivin kammioon!


Järjetön käytävä



"takapihalta"

                                                                  Kappelin katolla

              Myivät venelippukojulta lipun yhden maissa lähtevään alukseen, mutta ymmärsin että kolmelta                       lähtien pääsee näkemään päivänvalossa JA auringonlaskussa niin vaihdoin :33 Varoittelivat että
                                 "se on sitten päivän viimeinen lähtö, ei pidä myöhästyä!!"

                                                                Kalkkikiveä, ei lunta

Ilma ei varsinaisesti houkutellut uimiseen, armoton tuuli

                                                                        Muutama lokki

Vieux Portin peilikatto

                                       Marseillen Graffititaiteilijatkin ovat suuria taiteentuntijoita

Ihana pizzapaku jossa sai Oikealla Tulella paistettuja pizzasiivuja, neljäsosia tai puolikkaita tai miksei kokonaisiakin nälkäisyytensä mukaan. Neljäsosa maksoi about euron-1,50, täytteistä riippuen.


metron liukuportaat


Illalla oli semimukavaa palata kohtalaisen aikaisin hostellille, kirjoittelin kortteja ja söin tölkkipastaa :---D ostin kyllä pizzaakin mutta en selkeästikään riittävästi. Nukuin dortoirissa joka paljastuikin kuuden henkilön huoneen sijasta 18 henkilön samaksi tilaksi ilman ovia, jonkinlaisia sermejä oli mutta juuh... Sai siellä nukuttua kuitenkin. Kaupungin halvin majoitusvaihtoehto, 16e per yö netistävaraten, paikallamaksaen olisi ollut 27e/yö, luojalle kiitos hotels.comista. Halpuus kyllä näkyi sitten asiakaskunnassakin......... Lokero maksoi viisi euroa, majaili paikalla sitten yhden yön tai kolme niinkuin minä, suihkuissa oli lämmintä vettä, vessoja siivottiin ahkerasti mutta joku idiootti onnistui ensinnäkin menemään aina naistenvessaan vaikka ne oli jaoteltu JOSTAIN SYYSTÄ sukupuolen mukaan, ja kusi vieläpä aina ohitse. Esim. nämä on syitä miksi kannattaisi aina valita toiseksihalvin vaihtoehto, vittumaisimmat ja pahimmalta haisevimmat afrikkalaisromanipersenaamat on aina halvimmassa. 

Noniiiiin tällaiseen iloisenpositiiviseen loppukateettiin on mukava lopettaa ekan päivän kertaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti